Inntaksreglement

Inntaksreglement for skoleåret 2019/2020

1) Humanistskolen er åpen for alle som oppfyller vilkårene for inntak i offentlig grunnskole. Skolen har hele landet som inntaksområde.

2) Skoleåret 2019/2020 tar skolen ikke inn elever på 8. eller 10. trinn. Skolen har plass til 60 elever på 9. trinn.

3) Søkere som ønsker plass på 9. trinn må levere elektronisk søknad om ventelisteplass på søknadsskjema på Humanistskolens nettsted. Søkeren mottar en bekreftelse på e-post om at søknaden er registrert.

4) Søkere settes på venteliste i den rekkefølge skolen mottar søknadene, med én venteliste for hvert kjønn. Ventelisten består fra tidligere av søkere fra skoleåret 2018/2019, med prioritet etter reglene i inntaksreglementet for dette skoleåret.

5) Dersom det åpner seg en ledig plass på 9. trinn, tildeles plassen til den øverst rangerte søkeren på ventelisten til det underrepresenterte kjønn, eller dersom denne ventelisten er tom, til den øverst rangerte søkeren på den andre ventelisten.

6) I vedtaket om tilbud om skoleplass tas det forbehold om at søkeren, for å beholde plassen, må:

  • Møte på skolen til oppsatt tid for kontraktsmøte. Ledelsen kan i ekstraordinære tilfeller gjøre unntak fra oppmøteplikten.
  • Medsignere kontrakten sammen med en av sine foresatte (ved delt foreldreansvar må det på kontraktsmøtet leveres et skriftlig samtykke fra den andre foresatte om at søkeren kan tas inn ved skolen).
  • Betale administrasjonsgebyret innen angitt frist.

7) Elever som skrives ut av skolen mister retten til å fullføre sin utdanning ved skolen. Ledelsen kan etter søknad holde av en elevplass i inntil tre måneder, forutsatt at fraværet ikke skjer i perioden mellom skolestart og 1. oktober, og at skolepenger betales for hele perioden.

8) Daglig leder er ansvarlig for å fatte vedtak om inntak i tråd med bestemmelsene i forvaltningsloven, friskoleloven og skolens inntaksreglement.

Inntaksreglementet er fastsatt av styret ved Humanistskolen den 21. mai 2019 med hjemmel i friskoleloven §§ 3-1 og 5-2 annet ledd bokstav d.

Inntaksreglement for skoleåret 2020/2021

1) Humanistskolen er åpen for alle som oppfyller vilkårene for inntak i offentlig grunnskole. Skolen har hele landet som inntaksområde.

2) Skoleåret 2020/2021 tar skolen ikke inn elever på 8. eller 9. trinn. Skolen tar heller ikke inn elever på 10. trinn etter 1. september 2020. Skolen har plass til 60 elever på 10. trinn.

3) Søkere som ønsker plass på 10. trinn må levere elektronisk søknad om ventelisteplass på søknadsskjema på Humanistskolens nettsted. Søkeren mottar en bekreftelse på e-post om at søknaden er registrert.

4) Søkere settes på venteliste i den rekkefølge skolen mottar søknadene, med én venteliste for hvert kjønn. Ventelisten består fra tidligere av søkere fra skoleåret 2018/2019, med prioritet etter reglene i inntaksreglementet for dette skoleåret, og søkere fra skoleåret 2019/2020.

5) Dersom det åpner seg en ledig plass på 10. trinn før 1. september 2020, tildeles plassen til den øverst rangerte søkeren på ventelisten til det underrepresenterte kjønn, eller dersom denne ventelisten er tom, til den øverst rangerte søkeren på den andre ventelisten.

6) I vedtaket om tilbud om skoleplass tas det forbehold om at søkeren, for å beholde plassen, må:

  • Møte på skolen til oppsatt tid for kontraktsmøte. Ledelsen kan i ekstraordinære tilfeller gjøre unntak fra oppmøteplikten.
  • Medsignere kontrakten sammen med en av sine foresatte (ved delt foreldreansvar må det på kontraktsmøtet leveres et skriftlig samtykke fra den andre foresatte om at søkeren kan tas inn ved skolen).
  • Betale administrasjonsgebyret innen angitt frist.
  • Innskrives som elev ved skolen senest 1. september 2020.

7) Elever som skrives ut av skolen mister retten til å fullføre sin utdanning ved skolen. Ledelsen kan etter søknad holde av en elevplass i inntil tre måneder, forutsatt at fraværet ikke skjer i perioden mellom skolestart og 1. oktober, og at skolepenger betales for hele perioden.

8) Daglig leder er ansvarlig for å fatte vedtak om inntak i tråd med bestemmelsene i forvaltningsloven, friskoleloven og skolens inntaksreglement.

Inntaksreglementet er fastsatt av styret ved Humanistskolen den 21. mai 2019 med hjemmel i friskoleloven §§ 3-1 og 5-2 annet ledd bokstav d.

Inntaksreglement for skoleåret 2021/2022

1) Humanistskolen er åpen for alle som oppfyller vilkårene for inntak i offentlig grunnskole. Skolen har hele landet som inntaksområde.

2) Søknad om plass på 8. trinn skoleåret 2021/2022 må leveres elektronisk på søknadsskjema på Humanistskolens nettsted tidligst 1. januar 2021 og senest innen søknadsfristens utløp 31. januar 2021. Søkeren mottar en bekreftelse på e-post om at søknaden er registrert. Dersom en slik bekreftelse ikke mottas, må søkeren senest innen utløpet av søknadsfristen varsle skolen om dette.

3) Skoleåret 2021/2022 tar skolen inn 60 elever på 8. trinn. Ved inntaket prioriteres barn til medlemmer av Humanistskolens Venneforening, med gyldig betalt medlemskap per 31. desember 2020. Plassene tildeles slik, i angitt rekkefølge:

    1. Inntil 30 plasser tildeles barn til medlemmer av Humanistskolens Venneforening, etter lengst ansiennitet i foreningen, så langt det finnes søkere.
    2. Øvrige plasser tildeles barn til medlemmer av Humanistskolens Venneforening, ved loddtrekning, så langt det finnes søkere.
    3. Eventuelle resterende plasser tildeles øvrige søkere, ved loddtrekning.

Loddtrekningene under punkt 3-2 og 3-3 foretas slik at det ved inntaket totalt sett blir tatt inn like mange søkere av hvert kjønn. Dersom samtlige søkere av ett kjønn har blitt tildelt plass, skal eventuelle ledige plasser tildeles det overrepresenterte kjønn, uavhengig av prioriteringskriteriene.

4) Vedtak om tilbud om skoleplass sendes ut 1. februar 2021. I vedtaket tas det forbehold om at søkeren, for å beholde plassen, må:

    1. Møte på skolen til oppsatt tid for kontraktsmøte. Ledelsen kan i ekstraordinære tilfeller gjøre unntak fra oppmøteplikten.
    2. Medsignere kontrakten sammen med en av sine foresatte (ved delt foreldreansvar må det på kontraktsmøtet leveres et skriftlig samtykke fra den andre foresatte om at søkeren kan tas inn ved skolen).
    3. Betale administrasjonsgebyret innen angitt frist.

5) Inntaket anses som avsluttet når samtlige 60 plasser har blitt bekreftet etter vilkårene i punkt 4, eller når samtlige søkere har fått tilbud om plass. Når inntaket er avsluttet sendes det vedtak om avslag på søknad om skoleplass til alle søkere som ikke har blitt tildelt plass.

6) Søkere som ikke har blitt tildelt plass ved inntaket, samt senere søkere, kan be om å bli satt på venteliste. Dette gjøres elektronisk på skjema på Humanistskolens nettsted. Oppføringen på ventelisten må fornyes hver sjette måned, og søkere som ikke gjør dette strykes fra ventelisten. Dersom det åpner seg en ledig plass tildeles denne ved loddtrekning blant søkerne på ventelisten, i tråd med bestemmelsene om prioritet og kjønnsbalanse i punkt 3.

7) Elever som skrives ut av skolen mister retten til å fullføre sin utdanning ved skolen. Ledelsen kan etter søknad holde av en elevplass i inntil tre måneder, forutsatt at fraværet ikke skjer i perioden mellom skolestart og 1. oktober, og at skolepenger betales for hele perioden.

8) Daglig leder er ansvarlig for å fatte vedtak om inntak i tråd med bestemmelsene i forvaltningsloven, friskoleloven og skolens inntaksreglement.

Inntaksreglementet er fastsatt av styret ved Humanistskolen den 21. mai 2019 med hjemmel i friskoleloven §§ 3-1 og 5-2 annet ledd bokstav d.