Læring gjennom opplevelser

Inspirerende utflukter hver uke

Vi tror på læring gjennom varierte opplevelser. Hos oss utvikler elevene seg i møte med kunstformer, vitenskap og mennesker som utfordrer deres oppfatninger og underbygger nysgjerrigheten.

Ukentlig har vi utflukter til en rekke ulike steder og med svært ulikt innhold: museer, rollespill, kunstutstillinger, musikk, opplevelsessentre, festivaler, teater eller opera. Vi tar også elevene med oss ut i naturen.

Vi ser at elevene blir mer engasjerte og husker bedre når læringen kombineres med utflukter.  I tillegg har det en sosial og emosjonell verdi å oppleve noe sammen.

Harald Eia på besøk i oktober 2021.

Spennende gjester

Hver måned kommer det engasjerende gjester til Humanistskolen.

Elevene får møte et mangfold av mennesker og idéer, og målet er selvsagt å pirre elevenes nysgjerrighet og glød, få dem til å dykke dypere, bli provosert, ta standpunkt og lære noe nytt. Dessuten skal elevene motiveres til å stille gode spørsmål, argumentere for sitt syn og reflektere over egne tanker og holdninger.

Noen ganger inviterer vi mennesker med sterke meninger som ikke er A4, mens vi andre ganger satser på en nøktern fremstilling fra en sindig byråkrat. Vi synes også det er spennende med kunstnere, forskere, kjendiser, bistandsarbeidere, dataprogrammerere og astronauter, for fra alle man møter har man noe å lære.

Besøkene knyttes som regel opp mot temaer vi arbeider med i fagene, mens vi andre ganger gjør ting "utenfor boksen" for å skape variasjon.

Dannelse som eget fag

"Dannelse er det vi sitter igjen med når vi har glemt det vi har lært" er et kjent uttrykk. I dannelsesfaget møter elevene ulike mennesker, de opplever mangfold innen kultur, vitenskap, natur og samfunn, og de lærer om hvordan identitet skapes og utvikles.

Humanistskolens dannelsesfag er godkjent av Utdanningsdirektoratet, og har tre kjerneelementer: nysgjerrighet, kritisk tenkning og medmenneskelighet.

I faget får elevene oppleve og erfare verden gjennom å delta i et mangfold av aktiviteter, de lærer seg å stille spørsmål og begrunne standpunkter, og de utvikler evnen til å samhandle med andre på respektfulle måter.

Kritisk undersøkelse, kunnskapsbasert argumentasjon og en vitenskapelig tenkemåte er våre beste verktøy for å skaffe oss pålitelig kunnskap om verden, og dette står dermed sentralt i faget.

I dannelsesfaget lærer elevene "litt om alt", og utvikler seg til gode renessansemennesker. Når vi kort skal oppsummere hva dannelsesfaget er, pleier vi å kalle det frisørkompetanse - en frisør bør jo kunne snakke med hvem som helst om nær sagt hva som helst, og det skal også våre elever kunne gjøre.

Skoletur til Granada på 9. trinn

På Humanistskolen har alle elevene spansk som fremmedspråk, og på 9. trinn tilbringer vi én uke i byen Granada i det sørlige Spania. Dette er en by som er rik på kultur og historie, og opplevelsene står i kø.

Vi besøker det storslåtte Alhambra-palasset hvor man får oppleve det ypperste av datidens kunst og arkitektur, vi spaserer i de trange smugene i Albaicín, spiser churros con chocolate på et lokalt torg, går på katolsk messe, utforsker byens interessante vitenskapssenter og biodom, besøker en spansk skole, leser Lorca-dikt i parken, danser salsa, går på kino, opplever et tradisjonelt flamenco-show og lærer oss å lage tradisjonsrik spansk mat sammen med spanske kokker.

Utenfor byen besøker vi poeten Lorca sitt barndomshjem, vi lærer om spansk olivenproduksjon mens vi vandrer i en olivenlund, og vi tar oss dypt inn i en gammel grotte hvor det bodde mennesker for over 10.000 år siden.

Hver dag har elevene intensiv spanskopplæring på en av byens beste språkskoler. I små grupper på 7-10 elever bader de i språket to timer hver dag, og alle opplever et stort språklig løft. Ingenting er som å lære spansk i Spania!

Utenfor Granada ligger det et badested hvor vi tilbringer en dag med vannaktiviteter, bueskyting og zipline.

Vi har et tettpakket faglig program hele veien, fra morgen til kveld. Det er dermed lite fritid, men desto flere felles opplevelser og stort læringsutbytte. Elevene avspaserer de lange dagene etter eksamen på 10. trinn.

Granada er en trygg og oversiktlig by, og skolen leier et hyggelig herberge i den gamle bydelen Albaicín som er på listen over verdens kulturarvsteder. Alle skolens ansatte deltar på turen, så ungdommene er i trygge hender.

Turen er en del av den obligatoriske undervisningen, og skolen dekker utgiftene til både reise og opphold.

Skoletur til Athen på 10. trinn

På 10. trinn utforsker vi kulturen som ga den moderne vestlige verden sine idealer. Elevene opplever det første demokratiet gjennom rollespill og diskusjon på Pnyx-høyden, samlingsstedet der de gamle grekerne holdt sine politiske forhandlinger for 2500 år siden.

Vi vandrer med guide i de greske filosofenes fotspor på Agora og Akropolis. I skyggen av et kveldsopplyst Parthenon får vi oppleve klassisk gresk teater i friluft.

Vi reiser også på båttur til et utvalg greske øyer, bader og spiser iskrem.

Les mer om vår profil: