En unik skole

Fleksibel timeplan

Vi har ingen fast timeplan, men tilpasser elevenes digitale timeplan fra uke til uke etter hva som er hensiktsmessig. Alle skoledager er dermed unike, satt sammen som et stort puslespill av 25-minutters brikker med forelesninger, samarbeidslæring, FOKUS-økter, læringsverksted og utflukter.

En fleksibel timeplan sikrer variasjon og gjør det enkelt å invitere gjester inn i undervisningen, delta i kulturelle aktiviteter utenfor skolen, gjennomføre større fordypningsprosjekter, arrangere annerledesdager og tilby ulike kurs til elevene. Slik blir undervisningen variert og spennende.

Bilde av elever på tur
Bilde av elever som arbeider med oppgaver, og lærer som hjelper en elev

Læringsverksted

Læringsverkstedet er en viktig del av vår skoledag. Hver dag begynner og slutter med at elevene arbeider konsentrert med LV-oppgaver som er tilpasset deres nivå og knyttet til ulike fag. Lærertettheten er høy, og elevene får god hjelp og veiledning.

Alle klasserommene er da åpne for bruk, og god innsats belønnes med valgfrihet i hvor man vil sitte og hvem man eventuelt vil samarbeide med. Ofte er det valgfritt om oppgaven leveres i form av en tekst eller en videopresentasjon, og elevene velger selv rekkefølgen og nivået på oppgavene. Hver oppgave skal normalt løses innenfor en ramme på 25 minutter, og er designet for å utvikle refleksjon og kritisk tenkning.

Læringsverkstedet utgjør omtrent 25 prosent av skoledagen. I denne tiden ligger også mentorsamtaler og kurs, noe som gjør at vi kan gi elevene tett oppfølging og tilpasset opplæring.

FOKUS-tid

Undervisningsøktene våre er korte (25 minutter), og noen ganger er det hensiktsmessig med lengre økter for å kunne fordype seg i et tema eller for å oppleve ting utenfor skolen. Vi krydrer derfor timeplanen med FOKUS-tid flere ganger i uken.

FOKUS-tid innebærer at vi gjør plass til Fordypning, Opplevelser, Kurs, Utforskning og Samarbeid.

Det er gøy med variasjon, og elevene elsker det!

Bilde av elever som ligger på gulvet og maler

Skolen åpner dørene kl 0845 og stenger kl 1530 (på fredager noe tidligere). Kommer man så tidlig, og jobber til skolen stenger, opparbeider man seg plusstid. Den kan man ta ut som fritid en annen dag.

Kjernetiden er mellom kl 0915 og 1415, og da må alle være på skolen. Har man opparbeidet seg plusstid kan man etter spesiell avtale med mentor få lov til å komme så sent som kl 1035.

Elevene kan opparbeide seg inntil 35 minutter plusstid hver dag.

Fleksibel oppmøtetid

Liker du å sove litt ekstra lenge mandag morgen? Eller ønsker du gå hjem fra skolen litt tidligere på fredager? På Humanistskolen kan elevene gjøre det! Vi har fleksitid, og det innebærer at du på læringsverkstedet kan komme og gå som du vil, så lenge du på forhånd har opparbeidet deg plusstid. Du må alltid være til stede i kjernetiden midt på dagen.

Akkurat som på en arbeidsplass stempler du inn når du kommer, og ut når du går. Alle stemplinger loggføres digitalt slik at du (og mentoren din) alltid kan ha oversikt over hvor mye plusstid du har opparbeidet deg.

Ønsker du å gå en tur på butikken, spise en iskrem i solen eller løpe rundt Ullevaal Stadion kan du gjøre det - du stempler bare på pause i den tiden du er borte fra skolen.

Uensartede klasserom

For å bidra til variasjon i undervisningen, har vi valgt å innrede våre fire klasserom på svært forskjellige måter.

Mellomrommet har plass til 22 elever rundt et flott langbord. Fire tilstøtende samtalerom brukes til mentorsamtaler, og elevene kan bruke rommene hvis de skal spille inn lyd eller video.

Lykeion har pulter langs veggene og under vinduene, som gir god plass i resten av rommet til samarbeids- og bevegelsesaktiviteter. Her kan elevene dessuten legge seg på grønne matter på gulvet, og vi har tre flyttbare små-amfier.

Auditoriet har plass til 66 elever ved forelesninger, og amfiet består av fire modulære enheter som kan møbleres i hestesko, britisk parlament eller tradisjonelt amfi. Rommet brukes som stillrom når det er læringsverksted.

Torget er - som det ligger i navnet - et rom for yrende liv, samarbeid og livlige diskusjoner. Her finnes gruppebord, sofa, hengestol, tredemølle, boksesekk, airhockey, fotballspill og sjakkbrett. På Torget er det også svært populært å slappe av med en god bok i massasjestolen.

Bilde av rommet Torget. Et rom med gruppebord

Torget

Bilde av rommet Auditoriet. Et rom med forelesningsstoler i tribune.

Auditoriet

Bilde av rommet Lykeion. Et rom med pulter langs veggene.

Lykeion

Bilde av rommet Mellomrommet. Et rom med langbord.

Mellomrommet

Et bilde som illustrerer hvordan en elev i én gruppe vil være sammen med elever i alle de andre gruppene i løpet av året.

En elev i den røde gruppen vil i løpet av skoleåret være i "klasse" med både grønne, gule, oransje, blå og lilla elever - altså alle skolens elever!

Rullerende klasser

Elever som begynner på Humanistskolen behøver ikke å bekymre seg for ikke å komme i samme gruppe som vennene sine, for vi er i bunn og grunn "one big, happy family" som er sammen nesten hele skoledagen.

Hver elev tilhører likevel en tilhørighetsgruppe på 11 elever. Disse elevene er ekstra mye sammen, men aldri uten å være med én eller to av de andre gruppene - og i løpet av året rullerer vi på hvilke tilhørighetsgrupper som er sammen.

En åpenbar fordel med slik rullering er at vi unngår faste klasser som kan utvikler seg i negativ retning ("utfordrende klasser") eller klassedynamikk som blir fastlåst (hvor kun de samme elevene tar ordet hver gang, hvor noen blir "klassens klovn", osv.).

Ingen lærebøker

Vi bruker ikke lærebøker, verken papirbaserte eller digitale. I stedet lager eller finner faglærerne egnede digitale ressurser som de bruker i undervisningen, eksempelvis podcaster, nyhetsartikler, digitale fagtekster, videoklipp og læringsspill. I tillegg leser elevene hvert år rundt 2000 sider med skjønnlitteratur og fagbøker (hovedsakelig fysiske bøker).

Vi bruker nærmiljøet som lærebok og har hver måned besøk av interessante gjester som pirrer elevenes faglige nysgjerrighet.

Også arbeidsoppgavene er stort sett digitale. Eksempelvis skal elevene skrive tekster i ulike sjangre, både med og uten bruk av kunstig intelligens som hjelpemiddel, lage og holde presentasjoner, spille inn engelske eller spanske dialoger med hverandre på video, skrive kode for simuleringer, programmere roboter, lage filmer og podcaster, samt spille brettspill og digitale læringsspill.

Elevene tar digitale notater på hver sin Chromebook med berøringsskjerm og tilhørende penn, og leverer alt arbeid digitalt (også i matematikk).

Bilde av elever som sammen arbeider med fagoppgaver på datamaskinene sine, samtidig som de har konkreter (en vekt og små terninger med ulik tyngde) foran seg på bordet.
Bilde av elever som samarbeider stående rundt små barbord.

Ingen vikarer

Er matematikklæreren syk? Ikke noe problem. Vi bytter bare ut matematikk med engelsk på timeplanen, og lar engelsklæreren briljere i klasserommet. Matematikktimen får elevene på et senere tidspunkt.

Slik sikrer vi at elevene alltid får undervisning av topp kvalitet med lærere de kjenner, i fag lærerne er gode i.

Les mer om vår profil: