Innsatsvurdering - hvordan gjør vi det?

På Humanistskolen gir vi systematisk og regelmessig tilbakemelding til både elever og foresatte om elevenes innsats. Hver elev får en prosentskår som reflekterer innsatsen de har vist i løpet av de foregående ukene. Vi kjenner ikke til noen andre skoler som systematisk gir slik vurdering, og lenge var uklart for oss hvordan vi kunne implementere systemet uten at det skulle medføre en urimelig stor arbeidsbyrde for lærerne.


Vårt mål er todelt: Vi ønsker å gi en innsatsvurdering som er både presis og rettferdig, og som gir et realistisk bilde av elevens innsats. Samtidig er vi opptatt av at lærerne skal kunne bruke tiden sin klokt, slik at de fokuserer på å veilede og støtte elevene fremfor å bruke for mye tid på dokumentasjon og papirarbeid.


Vi mener å ha funnet et system som balanserer disse hensynene på en god måte. Vurderingene blir ikke millimeternøyaktige, men vi treffer godt innenfor mål. Lærerne må riktignok bruke noe tid på å vurdere innsats, men systemet er enkelt og effektivt.


Innsatsvurderingen er en bonus for elevene og deres foresatte, ut over hva de får ved andre skoler, og det er viktig for oss at denne vurderingen ikke skaper merarbeid for lærerne. Vi har derfor vært tydelige på at vi ønsker å unngå situasjoner der elever eller foresatte klager på vurderingene eller ber om omfattende begrunnelser. For å unngå dette oppfordrer vi foresatte til å ta samtalen om lav innsats med barna sine i første omgang, og ikke med lærerne. Dette gjør innsatsvurderingen til et verdifullt tema i utviklingssamtalene vi har hver høst og vår.


I tillegg til å gi nyttige tilbakemeldinger til elevene og deres foresatte, gir innsatsvurderingene også skolen viktig informasjon. De aggregerte dataene gjør det mulig å følge med på utviklingen over tid, analysere innsatsen på ulike ukedager og tidspunkter, og se hvordan innsatsen varierer mellom ulike grupper av elever. Basert på denne informasjonen kan vi vurdere og implementere målrettede tiltak, som for eksempel økt lærertetthet på bestemte tidspunkter eller mer tilpassede arbeidsoppgaver.


Vi ser på systemet vårt som en kontinuerlig prosess, ikke som en endelig løsning. Vi tester stadig ut nye metoder og tilnærminger for å sikre at vi utvikler oss og blir enda bedre som skole. For øyeblikket er vi imidlertid svært fornøyde med den innsatsvurderingspraksisen vi har innført.


Vi måler elevenes innsats på to områder: arbeid på læringsverkstedet og innleverte LV-oppgaver.


Arbeid på skolens læringsverksted

Innsatsen på skolens læringsverksted vurderes basert på et stort antall øyeblikksvurderinger som lærerne gjennomfører ved hjelp av en digital app. Appen gir lærerne beskjed om hvilken elev som skal vurderes, og de observerer om eleven er “on task” eller “off task” i det aktuelle øyeblikket. Selv om en enkelt observasjon kan være unøyaktig — for eksempel hvis en elev som vanligvis jobber godt, tilfeldigvis sjekker mobilen akkurat når de blir vurdert — betyr dette lite i det store bildet. Vårt fokus er på å samle mange observasjoner over tid for å gi et helhetlig og representativt bilde av elevens innsats.


Appen er designet for å være brukervennlig og rask, slik at lærerne kan bruke tiden sin på å observere og veilede, ikke på dokumentasjon. Denne enkle og ukompliserte metoden gjør at vi kan vurdere innsatsen på en måte som både er effektiv og rettferdig. Vi vurderer ikke hvor effektivt hver elev arbeider, men om eleven er fokusert på oppgaven.


Vi får av og til spørsmål fra foresatte om hvorfor deres barn har fått en innsatsvurdering rundt 80 %, som er gjennomsnittlig. Siden vi ikke dokumenterer alle detaljer, kan vi ikke alltid gi konkrete svar. Lærerne våre skal heller ikke bruke tid på dette. Likevel mener vi at innsatsprosenten, selv om den kun er et tall, kan være et verdifullt utgangspunkt for samtaler hjemme. For elever med spesielt lav innsats kan vi gi mer spesifikke tilbakemeldinger.


Innleverte LV-oppgaver

Vi vurderer også innsatsen basert på de mange daglige 25-minutters arbeidsoppgavene som elevene leverer. Lærerne velger ut rundt 30 % av oppgavene tilfeldig for innsatsvurdering. Dette gir oss en unik mulighet til å belønne innsats. En elev som jobber hardt, men som faglig sett ligger bak, kan få “tommel opp” for innsatsen sin. På den andre siden vil en faglig sterk elev, som leverer under sitt potensial, få “tommel ned”.


Mens karakterer i fagene skal settes ut fra elevens kompetanse, uten at det er tillatt å ta hensyn til forutsetninger og innsats, så gir innsatsvurderingen oss en mulighet til å belønne elevens slit og svette.