Dersom du ikke forstår en karakter du har fått, eller er misfornøyd med karakteren, bør du lese informasjonen på denne siden nøye.
Det er klare regler for hvem som kan klage, hva det kan klages på, hvordan man klager, frister og konsekvenser.
Merk: Ved klage på standpunktkarakterer i fag tar klageinstansen (dvs Statsforvalteren) ikke stilling til om karakteren din er riktig i forhold til det faglige nivået ditt. Klageinstansen vil i sin behandling av saken kun vurdere om de reglene som gjelder for karaktersetting er fulgt. Klageinstansen kan ikke ikke overprøve lærerens faglige skjønn. Det betyr at klageinstansen ikke tar stilling til om karakteren din er riktig i forhold til det faglige nivået ditt.
Hva bør du gjøre før du klager?
Dersom du ikke forstår karakteren, kan du be om en begrunnelse for hvordan den er fastsatt. Kravet om begrunnelse må fremsettes på samme måte som en klage, og innen den samme fristen.
Du kan ikke be om begrunnelse for karakterer gitt ved skriftlig eksamen, men før du klager bør du be om å få se på besvarelsen din sammen med faglærer. Du bør også be om å få tilgang til retningslinjene som sensorene har fått.
Hva kan du klage på?
Hvordan standpunktkarakter i et fag er fastsatt
Vedtak om ikke å fastsette standpunktkarakter i fag
Standpunktkarakter i orden og oppførsel
Eksamenskarakter ved skriftlig eksamen
Gjennomføringen av muntlig og muntlig-praktisk eksamen som kan ha hatt noe å si for resultatet
Hva kan du ikke klage på?
Selve standpunktkarakteren i fag (du kan kun klage på hvordan den er fastsatt)
Selve standpunktkarakteren ved muntlig og muntlig-praktisk eksamen (du kan kun klage på selve gjennomføringen)
Underveisvurdering (terminkarakterer) i fag
Underveisvurdering (terminkarakterer) i orden og oppførsel
Hvem kan klage?
Elever som har fylt 15 år
Elevens foresatte
Hvem kan ikke klage?
Elever som ikke har fylt 15 år kan ikke klage uten samtykke fra sine foresatte
Hvordan klager du?
Klagen må fremsettes skriftlig (brev eller e-post), og sendes til Humanistskolen ved rektor og daglig leder
Klagen må angi det vedtaket det blir klaget på
Klagen må, dersom det er nødvendig, inneholde opplysninger som gjør det mulig å avgjøre spørsmål om klagerett og om klagefristen er overholdt
Klagen bør inneholde årsaken til klagen (gjelder ikke ved klager som gjelder karakterer gitt ved skriftlig eksamen)
Klagen må fremsettes innen fristen
Hva kan skje med karakteren dersom du klager?
Karakteren kan bli stadfestet
Karakteren kan bli satt ned (gjelder ikke muntlig og muntlig-praktisk eksamen)
Karakteren kan bli satt opp (gjelder ikke muntlig og muntlig-praktisk eksamen)
Karakteren kan bli annullert (gjelder kun muntlig og muntlig-praktisk eksamen)
Hva er fristen for å klage?
Klagen må fremsettes senest innen 10 dager etter at du fikk vite karakteren (eller kunne ha gjort deg kjent med den)
Dersom du har bedt om begrunnelse for karakteren, må klagen fremsettes senest 10 dager etter at du mottok begrunnelsen
Hva skjer om du klager etter fristen?
Klagen blir da avvist
Hva skjer etter at skolen mottar en klage på en standpunktkarakter?
Skolen behandler klagen. Om skolen finner at vurderingen ikke er gjort i tråd med regelverket, oppheves vedtaket og skolen fastsetter ny standpunktkarakter. Det er klagerett på det nye vedtaket.
Om skolen ikke finner grunn til å fatte nytt vedtak, vil skolen sende klagen til Statsforvalteren, sammen med faglærers begrunnelse. Klageren mottar en kopi.
Statsforvalteren tar stilling til om vurderingen er gjort i tråd med regelverket, og tar ikke stilling til lærerens faglig skjønn.
Statsforvalteren kan oppheve karakteren eller la den stå. Dersom Statsforvalteren opphever karakteren, skal daglig leder og faglærer sammen gjøre en ny vurdering, og daglig leder setter en ny karakter. Den nye karakteren er endelig, og kan ikke påklages. Resultatet av ny vurdering kan være at karakteren settes opp, blir stående eller settes ned.
Ved klage på standpunktkarakter i orden eller oppførsel, er det Statsforvalteren som setter endelig karakter.
Hva skjer etter at skolen mottar en klage på en skriftlig eksamenskarakter?
Skolen sender klagen til en klagenemnd oppnevnt av Statsforvalteren.
Klagenemnden gjøres kjent med den karakteren som ble gitt ved den ordinære sensuren. Nemnden skal ikke gjøres kjent med en eventuell begrunnelse for klagen.
Nemnden setter en ny karakter. Den nye karakteren er endelig og kan ikke påklages. Resultatet av ny vurdering kan være at karakteren settes opp, blir stående eller settes ned.
Hva skjer etter at skolen mottar en klage på en muntlig eksamenskarakter?
Skolen sender klagen til Statsforvalteren, sammen med en uttalelse fra sensor og eksaminator. Klageren mottar en kopi. Det er klagerett kun på formelle feil som kan ha noe å si for resultatet.
Dersom klageres gis medhold av Statsforvalteren, blir karakteren annullert. Hvis du ønsker det, kan det holdes ny eksamen for deg. Da trekkes det på nytt hvilket fag du kommer opp i.
Mer informasjon
Regelverket om klage på vurdering fremgår av privatskoleforskriften kapittel 7.
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet en veiledning om behandling av klager på standpunktkarakterer i fag.